OpenX ad server

openx logoOpenX die zijn naam begin dit jaar van OpenAds naar OpenX veranderde en daar niet zoveel goede commentaar op kreeg, is het bedrijf dat achter de gratis open source OpenX ad server zit. OpenX veranderde al meer dan eens van naam, het stond vroeger ook bekend als phpAds, phpAdsNew, phpPgAds en Max Media Manager.

Veel OpenX open source ad server, veel moeilijke woorden in 1 zin, daarom wat meer verduidelijking, wat is een ad server? Een ad server stelt je in staat om zelf je online advertising campagnes te beheren. Een goed alternatief voor Google Adsense dus, en bovendien kan je met een ad server zelf gaan bepalen hoeveel de Cost Per Click of Cost Per Mille is. Je verliest bovendien geen percentage aan commissie, wat je bij Google Adsense dus wel hebt. Er bestaan een heel aantal plugins voor de OpenX ad server, dus je kunt die makkelijk zelf uitbreiden en de functionaliteiten die het standaard mist toch toevoegen. Heb je een WordPress blog of een website die door Drupal of Joomla is gestuurd, dan bestaan er kant en klare plugins om de integratie met OpenX makkelijker te maken.

Met de OpenX ad server kan je zelf klanten toevoegen, campagnes voor die klanten gaan aanmaken en banner en logo materiaal gaan koppelen. Eens je de campagne opgezet hebt, het aantal impressies hebt gelimiteerd en bijvoorbeeld ook de kost per weergave hebt ingevuld, staat je campagne klaar voor gebruik. Met makkelijk te implementeren javascript of PHP code kan je dan op de Publisher zijn site de campagne gaan integreren. De ad server zorgt er dan volledig automatisch voor dat de juiste banners getoond worden en dat er bijv bij het bereiken van de limiet een andere klant zijn banners zichtbaar worden gemaakt.

OpenX bied zijn OpenX ad server op twee manieren aan, je kunt de open source versie gratis downloaden en installeren op je eigen server, of je kunt kiezen voor een hosted solution, wat eigenlijk wil zeggen dat je de software van op hun server gebruikt.

De hosted solution komt in 3 versies, standard, professional en enterprise, waarbij de standard gratis is en de andere twee betalend zijn. Het standard abonnement zal voor kleine publishers al meer dan voldoende zijn, want bij een standaard abonnement zitten 25 miljoen ad impressies, en daar ben je wel even zoet mee!

De open source versie kan je heel gemakkelijk zelf installeren. Je hebt dan zelf de volledige controle over alle instellingen en ben onbeperkt in het aantal ad impressies. En bovendien het is volledig gratis.

Momenteel ben ik overgeschakeld op Google DFP waarmee ik op bjoeti.be een site over schoonheid mijn banners laat draaien. De banners van Google DFP staan bovenaan naast het logo.

3 reacties

  1. OpenX Hosted heeft sinds kort een iets andere prijsstructuur. De gratis versie (Standard) gaat tot 100 miljoen ad impressions per maand. Een volume waar de meeste webmasters alleen maar van kunnen dromen. Daarboven kom je terecht in de Enterprise versie. Dit kost US$ 1.800 per maand. Maar dan krijg je ook een eigen systeem op een dedicated server platform.

  2. thaisie

    Interesant systeen inderdaad. Ik ben ook erg geintreseerd of het ook interesant is voor een adverstiser. Om via dit systeem banners uit te leveren aan diversen (zelf ingevoerden) websites waar je als advertiser op gaat adverteren.

    Zoals je als adverstiser bijvoorbeeld bij eyeblaster kan doen. Zelf je banners invoeren en uitleveren. Weet je toevallig of het daar ok interesant voor is?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar boven